Idag pratas det mycket om leads. Leads är kontaktinformation till företag eller personer som kan tänkas vara intresserade av din produkt eller tjänst. Det går att köpa adresslistor med kontaktinformation som är perfekt matchade med det du vill sälja eller informera om. Det går också att jobba med marketing som skapar kontakt och därmed genererar leads åt dig.
Jobba med leads från adresslistor
Om du tänker köpa en lista med kontaktinformation till företag och personer som har ett rimligt intresse av din produkt eller tjänst ska du vara medveten om vad du köper. Det finns företag som LeaditOnline som har bred erfarenhet av marknadsföring. Det betyder att de ger dig material som du kan använda på ett lagligt sätt och som är uppdaterat.
För att du ska få ut mesta möjliga av färdiga leads så måste de vara baserade på förståelse för din målgrupp och de behov som finns. Du kan givetvis bygga en egen lista. Det bör du också göra men ibland är det viktigt att få professionell hjälp med att gallra ut kontakterna som är värt att lägga tid på med telefonsamtal och email.
Samla leads med kontaktformulär
Det många säljare som jobbar med email inser är att hemsidor ofta fungerar med webbhosting eller applikationer som sållar bort säljmejl. Även om du skriver på ett smart och mer personligt sätt så finns risken för att mottagaren aldrig ser mejlet för att det hamnar direkt i skräpkorgen.
Om du tänker samla leads genom att kontakta företag via deras hemsidor bör du tänka till innan du väljer den fortsatt populäraste metoden email. Kontaktformulär som fungerar kommer nämligen inte att sålla bort ditt meddelande. De är tvungna att läsa det då det lika gärna kan vara en kund som vill beställa något!
Här är det alltså mycket smidigare att skicka iväg ett färdigt meddelande till sajt efter sajt. Och om du har köpt en lista med leads som har företagens hemsidor kan du ju sätta detta i system. Det är en lågkostnadslösning som kan ge riktigt fina resultat.
Få in leads via egen hemsida eller sociala medier
När du har en hemsida och jobbar med sociala medier som Facebook så har du också bra källor till nya leads. Att få besökare på dina sidor att ta kontakt är en konst. Genom att skapa sidor som på olika sätt lockar besökare till att be om mer information eller få en rabattkod så kan du snabbt samla in kontakter.
Du kanske skapar en kampanj där man måste dela med sig av telefonnummer och email för att få en fin rabatt. Sedan sparar du informationen och ser till att ta med uppgifter som om personen köpte och vad det var. Detta kan sedan vara en stor hjälp för kommande marknadsföringskampanjer.
Ska du göra jobbet själv eller köpa leadsen?
Om du är intresserad av att samla leads och att analysera målgrupper så kan du göra mycket av din digitala marknadsföring själv. Då får du förstås inse att du kommer att lära dig från misstag som inte alltid blir så billiga.
Om du vill att det ska gå lite snabbare och helst bara lägga tid och energi på att kontakta företag och privatpersoner som kan förväntas ha ett intresse av det du har att erbjuda kan det vara klokare att få hjälpen av proffs. Då kan du fokusera hela vägen ut på det du är bäst på, nämligen din produkt och tjänst!